Ali Murat Karabağ

Ali Murat Karabağ

Dilimiz Türkçe

Dilimiz, düşüncemiz Türkçe; Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Macaristan, Kuzey Kıbrıs ve Türk dilli konuşan nice muhtar vilayetle birlikte Doğu Türkistan, Irak’ın Kuzeyi (Türkmen eli) İranı’ın Kuzeyi (Güney Azerbaycan) dünyanın tüm kıtalarına yayılmış tüm kardeşlerimizin kullandığı tüm lehçe ve şivesiyle Dünya genelinde kullanılan 5. dil olmasına rağmen; Konuşulan diller arasında 20. sıradayız.

Neden mi?

Bölündüğümüz için, unuttuğumuz için, tarihimize, kültürümüze tutunmadığımız için...

Yazının Devamı

Yaz tatilinde neler yapılmalı?

Bu hafta ile öğrencilerimiz uzun ve yoğun bir ders programından tatil sürecine geçiş yaptı. Öğrencilerimizin hem başarı da hem de kademede seviyelerini yükselttiği güzel bir yılın ardından şimdi tatil zamanı. Tüm öğrencilerimize dinlenerek, eğlenerek ve yeni bilgilerle kendilerini donatacağı keyifli bir tatil dilerim.

Tatilde dinlenmenin yanı sıra bu süreci kişisel gelişimimizi sağlamak adına bir fırsat olarak da görmeliyiz. Spor kulüpleri, yaz okulları, dil kurslarına gidebilir; eksik konular tamamlanabilir; gelecek senenin çalışmalarına günlük çözülecek bir testle başlanabilir. Özellikle seneye ulusal sınavlara girecek olan öğrencilerin bu süreci iyi değerlendirmesi çok önemli. Yaz tatilinde yapılacak küçük ancak rutin çalışmalar öz disiplini geliştirir ve uzun vadede akademik hayatta başarıya katkıda bulunur.

Unutmayalım ki; uzun bir süre derslerden uzak kalmak, bilgilerin unutulmasına neden olabilir. Özellikle ikinci sınıfa geçen öğrencilerimizin günlük kitap okumalarını sağlayalım. Düzenli tekrar yaparak bilgilerinin taze kalmasını sağlayalım. Ortaokula geçen öğrencilerimizin bu süreçte izleyecekleri film/çizgi filmleri yabancı dil yatkınlığı için farklı dillerde izlemelerini sağlayalım. Liseye geçen öğrencilerimizin akranlarıyla görüşmelerini sağlayıp önereceğimiz kitapları değerlendirme buluşmaları planlayalım.

Yazının Devamı

Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonrası ne olacak?

Büyük bir boşluk. Oluşacak bu büyük boşluk kaygıyla mı yoksa mutlulukla mı dolu olacak onu tabii ki sınav süreciniz belirleyecek ancak ne olursa olsun bu sınav bitti. Bugün yeni bir gün başladı. Kendinize şimdi daha çok dikkat etmeniz gerekiyor. Aylar süren stresli yoğun çalışma süreci sonrası beden ve zihninizin dinlenmeye ihtiyaç var.

Düzenli egzersiz, sınav sonrası stresi azaltmanıza yardımcı olabilir. Unutmayın ki aylardır olmadığınız kadar özgürsünüz. Soru çözümü olmadan geçecek ve size ait uzunca bir zaman… Bunu çok iyi değerlendirmeli ve bu süre zarfında sürekli aklınızın bir köşesinde olacak sınav sonucunuzu değerlendirirken kendinize karşı adil ve samimi olmalısınız.

Başarılı olmadığınızı düşünseniz bile sınav puanı her şey değildir. Güçlü ve zayıf yönlerinizi değerlendirerek gelecekteki adımlarınızı planlayabilirsiniz. Hangi alanda gelişmek istediğinizi, hangi kariyeri seçeceğinizi düşünün ve adımlarınızı buna göre planlayın. Eğer sonucunuz olumsuz olursa sakın ama sakın şu hataya düşmeyin. “Sınava daha çok var. Çok yoruldum. Dinlenmek benim de hakkım.” diyerek yazın sonuna kadar kendinizi bahanelerle oyalamayın. Şu anda gelecek sene sınava girecek herkesten çok avantajlısınız. Sınav stresini aştınız, sorularla birebir karşılaştınız. Bu motivasyonla çalışma planınızı yapın ve düzenli çalışmalarınızı başlatın.

Yazının Devamı

YKS öncesi ruhunuzu güçlendirin

Sevgili Gençler,

Anaokulu, İlkokul, Ortaokul ya da Liseye başladığınızda sizinle tanışan bir öğretmeniniz olarak yazıyorum.

Bu hafta sonu YKS var ve hepimiz heyecanlıyız, stresli ya da gergin ya da tamamen umursamaz durumdayız. Bu hafta nasıl bir ruh halinde olursak olalım bilin ki sizi ilk tanıdığım gün nasıl seviyorsa herkes sizi yine aynı sevgide ömür boyu yanınızda olacaklar.

Yazının Devamı

Kariyer planlaması nedir, nasıl yapılır?

Tanımadığımız, bilmediğimiz, kaybolduğumuz bir yerde navigasyondan gelen “Hedef belirlendi.” cümlesi çoğumuzu rahatlatmaktadır. Zira navigasyonun çizdiği harita üzerinden hareket etmek bizi gideceğimiz yere kaybolmadan ve zaman kaybetmeden ulaştıracaktır. Ana hedef için ara hedefler ve hatta nereden benzin alabileceğimiz dahi haritada bellidir.

Hayatımızda da hedeflerimize ulaşmak için bir yol haritasına, kariyer planlamasına ihtiyacımız vardır. Eğitimde kariyer planlaması, eğitim ve mesleki hedeflerin belirlenmesi ve bu hedeflere ulaşılması için bizlere yol haritası görevi sunar. Bu planlama süreci, bireyin yeteneklerini, ilgi alanlarını, değerlerini ve hedeflerini göz önünde bulundurarak kariyerindeki adımları planlamasına yardımcı olur.

Çocukluk hayalimiz olan meslek ile yeterliliklerimiz konusunda vereceğimiz doğru kararlar bizleri ömür boyu mutlu iş ve mutlu gelecek konusunda şekillendirecektir. Bu amaçla eğitim alt yapımız, zayıf ve güçlü yönlerimizi tespit etmekle işe başlamalıyız. Bu noktada SWOT analizi yapmak sizin için çok faydalı olacaktır. Belirleyeceğiniz kariyerle ilgili güçlü yanlarınız, zayıf yanlarınız, fırsatlar ve tehditleri listelemek size sağlam bir yol haritasının verilerini sunacaktır.

Yazının Devamı

İnternet bağımlılığı

İnternet Bağımlılığı, teknoloji ile çok fazla vakit geçirmeyle başlayan bir süreçtir. Bu süreç başlamadan önce yapılması gerekenler ve sonrasında yapılacaklarla ilgili sabırla ve sükunetle hareket etmemiz gerekmektedir. Zira yapacağımız fevri davranışlar çocuklarımızın bizden daha fazla uzaklaşmasına ve internete bağlanmasına neden olur.

İnternet bağımlılığı aslında internetin başında geçirilen zamanla ilgili değil geçirilen zaman içinde yapılan eylemlerin kalitesi ve etkisiyle ilgilidir. Zira kendimize, çevremize baktığımızda hepimiz internette çok fazla süre geçiriyoruz. İşte, yolda, evde her yerde internete bağlı süreçler yönetiyoruz ancak bunların yüzde kaçı iş için yüzde kaçı boş zaman meşgalesi? Bu durumun farkındalığıyla çocuklarımızla süreci yönetmeli gerekli eylem planını oluşturmalıyız.

Bu eylem planı ise çocuğun önüne tableti koyduğumuz an değil daha öncesinde başlamalıdır. Doğduğu an itibariyle. Doğduğu dünyayı anlamaya ve tanımaya çalışan çocuğumuz gün içinde her iş için belirli bir sürenin ayrıldığını yaşayarak öğrenmeli. Ders zamanı, kitap zamanı, aile zamanı, internet zamanı, tablet zamanı, yemek zamanı, spor zamanı… Bu zamanlar içinde her etkinliğe odaklı etkin ve nitelikli zaman geçirebilecektir.

Yazının Devamı

Eğitim ve sürdürülebilirlik

Sürdürülebilirlik kavramı enerji ve teknoloji gibi alanlarla özdeşleştirilmektedir. İnsan yaşamı için insanın dışındaki etkenlere odaklanan sürdürülebilirlik kavramını biz bugün kişisel, sosyal ve akademik gelişim için yeni yüzyılın yeterlilikleri çerçevesinde ele alıp kişisel sürdürülebilirlikler çerçevesinde devam edelim.

Ne yazık ki teknolojiyi doğru kullanamayan teknoloji tarafından kullanılan; iç motivasyonunu sağlayamayan dış motivasyona mahkum; hızlı başlayan ancak kısa süren insan ilişkilerine sahip; yorgun/bitkin/bıkkın; anlık başarılara sarılıp geleceği ıskalayan gençlerle karşı karşıyayız.

Bu gençler, yetişkinler dünyasına evirildiklerinde en çok mesai ve para harcadıkları konuların başında kişisel gelişim kursları, motivasyon seminerleri, mobil arkadaşlık uygulamaları gelmektedir. Tüm bu mesai ve para harcamalarına rağmen hala mutluluğu bulamamış, kendini tanımayan, kişisel gelişimini tamamlayamamış bireylerle karşılamaktayız. Bu kişisel farkındalık fakirliği de ülkemizin gelişimine büyük darbe vurmaktadır.

Yazının Devamı

Eğitimde kuşaklar arası birlikteliği nasıl sağlarız?

Sessiz Kuşak, Bebek Patlaması Kuşağı, X Kuşağı, Y Kuşağı, Z Kuşağı ve Alfa kuşağı...

Sessiz Kuşak ve Bebek Patlaması Kuşağı savaşlar sonrası nesillerdir. Eğitim anlayışı, disiplin, otorite ve geleneksel öğrenme yöntemlerine dayanır. Bu nesiller, sıklıkla otoriteye saygı duyulması gerektiğine, disiplinin önemli olduğuna ve eğitimde sıkı standartların benimsenmesi gerektiğine inanır.

X Kuşağı ise bireyselleşme ve özgür düşünme kavramları üzerine yoğunlaşılır. Bu dönemde teknolojik gelişmelerin hız kazanması öğrencilerin yenilenen dünyayı tanıyarak, anlamlandırma süreçlerine odaklanır. Eğitim anlayışı önceki dönemlere göre daha esnek ve bireysel odaklıdır. Z Kuşağı ise gelişen teknolojinin içinde doğmuş, teknolojiye hâkim, hızlı değişimlere kolayca uyum sağlayabilen bir nesildir. Bu nedenle daha hızlı ve anlık geri bildirim bekler. Birden fazla görevi aynı anda yürütme yeteneğine sahip eğitimde çoklu görev yapma becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlik ve projelerin ihtiyacı içindedir.

Yazının Devamı

Akran zorbalığı

Akran zorbalığı, bir çocuğun veya gencin bir akranı tarafından fiziksel, duygusal veya sözlü olarak istismar edilmesi durumudur. Bu tür taciz genellikle güç dengesizliğine dayanır ve zorba, mağduru kontrol etmek veya ona zarar vermek için farklı yöntemler kullanabilir. Akran zorbalığı okulda, toplulukta, oyun alanında veya diğer sosyal ortamlarda meydana gelebilir. Bu nedenle her ebeveyn dikkatli olmalı, nasılsa en iyi arkadaşı, kuzeni, 10 yıllık komşumuzun çocuğu gibi genellemelerle çocuklarının arkadaş çevresinin güvenilir olarak genellememeleri gerekir.

Akran zorbalığı, çocukların hayatlarında karşılaşabilecekleri önemli bir sorundur ve anne babalar için de endişe verici olabilir. Ebeveynlerin çocuklarını bu tür durumlara karşı nasıl destekleyebilecekleri ve güçlendirebileceklerini şu şekilde anlatabiliriz.

Akran zorbalığıyla başa çıkmak için ebeveynlerin öncelikle aile içinde “Açık İletişim” kurulması konusunda birbirlerine örnek olmaları gerekmektedir. Açık iletişim sayesinde çocuk her konuda çekinmeden anne ve babasıyla konuşabilme cesaretine sahip olacaktır. Bunun yolu ise öncelikle anne ve baba arası iletişimde açık ve dürüst olunmalı, karşılıklı empati kurulmalı ve kaşı tarafın açıklaması bitmeden konuşma arasına girmemeli, açıklama bitmeden yargılamamalı, konuşma bittikten sonra karşı tarafa duygu ve düşünceler belirli bir süzgeçten geçirilerek ifade edilmelidir. Anlaşmazlıklarda ve tartışmalarda çözüm odaklı olmanız çocuğunuzun her sorununu size açması için güven verici hareket tarzı olacaktır. Zira akranları tarafından sevilmediğini/ istenmediğini/ ötelendiğini/ zorbalığa uğradığını anlatmak hiçbir çocuk için kolay olmayacaktır.

Yazının Devamı

Eğitimde bahar rehaveti

Eğitimde bahar rehaveti, genellikle bahar aylarında artan sıcaklık, gün ışığı ve diğer mevsimsel değişiklikler nedeniyle öğrencilerin motivasyonunu ve dikkatini etkileyen bir durumdur. Öğrenciler özellikle bahar aylarında sınıf dışında daha fazla zaman geçirmek isteyebilirler. Bunun sonucunda sınıfta dikkatlerini toplamakta zorlanabilir ve odaklanma sorunları yaşayabilirler. Bunun için öğrencilere daha ilgi çekici ve etkileşimli ders materyalleri sunmak, açık hava aktivitelerini ders planlarına dahil etmek gerekir.

Ayrıca güzel havada arkadaşıyla dışarıda zaman geçirmek isteyen öğrenciler için arkadaş çalışma grupları oluşturulabilir. Arkadaşlarıyla aynı anda ders yapan öğrencinin dışarıya karşı merakı bu şekilde azalacaktır.

Bahar rehaveti ile test ve sınavlara hazırlanma motivasyonları azalan öğrencilerin performansında düşüş yaşanabilir. Öğrencilerin başarıları performanslarında yaşanacak düşüşle başa çıkmak için, eğitimciler ve velilere yönelik şu stratejileri sıralayabiliriz.

Yazının Devamı