Yaratılmışların en şereflisi ya da en şerlisi

Ahmet Sandal

Ahmet Sandal

Tüm Yazıları

İnsan, yaratılmışların en şereflisidir ya da yaratılmışların en şerlisidir. Nasıl oluyor böyle bir şey? Yani bir anda şereften ve haysiyetten düşüyor, düşüyor ve adilerden daha adi, bayağılardan daha bayağı duruma düşüyor. Nasıl bir dönüşüm ve ne akıl almaz bir değişim bu.

Yaratılmışların en şereflisi konumunda Dünya’ya geliyorsun, maazallah, yaşarken ve ölürken yaratılmışların en şerlisi olarak anılıyor ve öylece defolup gidiyorsun. Bundan daha büyük bir iflas hali ve Dünya’da bundan daha büyük bir zarar olur mu?

Bir anda zenginlikten fakirliğe, bir anda güzellikten çirkinliğe, bir anda zirvelerden en çukura düşmeyi kim kabul eder ki! Hiç kimse kabul etmez.

Gel gör ki, insan, zalim insan, nankör insan, aklını kullanmayan insan,işte bu duruma düşüyor. Bir anda en yüksek durumdan en alçak duruma düşebiliyor.

Nasıl mı?

Kur'an-ı Kerim'de "yaratılmışların en şereflisi olarak belirtilen insan", eğer yaratılış formatının (yani Kur'anî Kerim'de belitilen çizginin) dışına çıkarsa, "yaratılmışların en şerlisi" haline gelir.

İşte bütün her şey bu sözde saklı ve bu sözün manasında gizli her şey.

İsterseniz öncelikle Tin Suresini tefekkür edelim:

“İncire, zeytine, Sina dağına , Ve şu emîn beldeye yemin ederim ki, Biz insanı en güzel biçimde yarattık. Sonra da çevirdik aşağıların aşağısına attık. Fakat iman edip sâlih amel işleyenler için eksilmeyen devamlı bir ecir vardır. Artık bundan sonra, ceza günü konusunda seni kim yalanlayabilir? Allah, hüküm verenlerin en üstünü değil midir?” (Tin Suresi)

Bu surede insanın ahsen-i takvim üzere (yani en güzel bir şekilde) yaratıldığından ve daha sonra da esfel-i safilin (yani aşağıların en aşağısı) derekesine atıldığından bahsedilir.

Bir tarafta derece, diğer tarafta dereke. Bir tarafta şerefli insan, diğer tarafta şerli insan.

İnsan yaratıldığında şerefli bir mahluktur. İnsan yaratıldığında en güzel şekildedir. Bu her insan için böyledir. Ancak daha sonra hayatın içerisinde bazı insanlar bu dereceden aşağıya doğru düşmektedir. Öyle bir düşüş ki, artık derece değil dereke sözkonusudur. Derece zemin seviyesinin üzerindeki yükselti için geçerlidir. Dereke ise artık çukurluk halidir. Sıfırın altında derece olmaz, ancak dereke olur. İnsanlıktan çıkıp da sıfırın da altına düşenler için de artık derece değil, dereke sözkonusudur.

Maddi yönden iflas edenler için söylenir ya, “sıfırı tüketmiş”. İşte bundan daha kötüsü manevi yönden “sıfırı tüketmişlerdir”. Manevi yönden sıfırın da altında olanlar için artık “yaratılmışların en şereflisi” tabirinin yerini, “yaratılmışların en şerlisi” alır.

İnsan maddi olarak belki istemeyerek “sıfırı tüketir.” Ancak manevi olarak bu böyle değildir. İnsan kendi eliyle ve kendi bilinçli tercihiyle manevi açıdan “sıfırın altında davranışlar gösterir.” İşte bu durum cehennemliklerin bariz özelliğidir.

Acımasızlık, cana kıyma, ırza ve mala tecavüz, dolandırıcılık, alçaklık, adilik, yalancılık, sapkınlık, isyankarlık ve bilumum kötü işler “sıfırın altı davranışlardır.” Ve bu davranışları gösterenler “yaratılmışların en şerlileridir.” Bu şerliler hayvanlardan da daha aşağıdadırlar. Bunlar için Kur’an-ı Kerim’de “belhumadall” tabiri vardır. Yani hayvandan daha aşağıda olanlariçin “belhumadall” denilir.

İşte o ayet-i kerime:

“Andolsun, biz cinler ve insanlardan birçoğunu cehennem için yaratmışızdır. Onların kalpleri vardır, onlarla kavramazlar; gözleri vardır, onlarla görmezler; kulakları vardır, onlarla işitmezler. İşte onlar hayvanlar gibidir; hatta daha da şaşkındırlar. İşte asıl gafiller onlardır.” (A’raf Suresi, 179)

Belhumadall, “yaratılmışların en şerlileri” demektir. Bunlar hayvanlardan daha aşağıdadırlar. Mesela, İsrail’de yönetimde bulunanlar yani Siyonistler, belhumadall’dir. Sırf bunlar mı? Hayır hayır, listeyi uzatmak mümkün. İsrail’deki Netanyahu ile ABD’deki Trump birer belhumadall, yani hayvanlardan daha aşağıdadırlar. Bu adamların yanında olup da onlara destek olanlar da belhumadall’dir. Onlar yaratılmışların en şerlileridir.

Bunlar siyasi davranışları nedeniyle yaratılmışların en şerlileridir. Kim ki ticarette hile yapıyor, kim ki faizcilik yapıyor, kim ki haksız yere insanların mallarına el koyuyor, kim ki kumar ile yuvaları dağıtıyor, onlar da yaratılmışların en şerlileridir.

Bunlar da ekonomik davranışlarıyla yaratılmışların en şerlileridir. Daha bunun gibi nice nice sıralama ve tasnifle şerliler listesi oluşturmak mümkündür. Sanat adına açıklığı ve sapkınlığı yaygınlaştıranlar, müzik adına her türlü melayani sözlerle kafa ve zihin bulandıranlar elbette şerliler arasındadır.

Burada şunu hassaten belirteyim, günahkârlar için şerliler demiyorum. İnsan nefis taşır ve günah işleyebilir. Günahta ısrar etmezse ve pişman olursa elbette şerliler arasında olmaz. Ancak, “günah ve sevap bilmezse, haram ve helal dinlemezse, her türlü azgınlığı işlerse, işte onun için tek bir sıfat geçerlidir: “Yaratılmışların en şerlisi.”

Bediüzzaman Hazretlerinin bu hususta bir tesbiti var: “Koskoca çam ağacının özellikleri çam tohumunda saklı değil midir? Öyle de günahlar içinde de küfürlerin tohumları saklıdır. Günahtan küfre giden yolculuğa bir bakalım: Günahların özelliğinde, özellikle devam ederse, orada küfür tohumu bulunur. Günaha devam eden kişide alışkanlık başlar ve o günaha karşı ülfet peyda eder. İşlediği günahlar sıradan bir hareket halini alır (sıradanlaşır). Sonra o günaha âşık ve müptelâ olur. Günahı severek ve isteyerek işlemeye başlar. Zamanla günahın arkasına düşerek geri dönülemeyecek bir yola girer. Günahı günah olarak görmemeye başlar. Sonra o günahın azabı gerektirmediğini temenniye başlar. Bu durum böylece devam ettikçe günahı inkâr eder ve o kimsede küfür tohumu yeşillenir. Bir süre sonra etrafa dal-budak salmaya başlar. Bir gün gelir ki, günah iyice şişer, kalbde imana yer kalmaz. Kalbde küfür yerleşir, iman çıkar. En sonunda kişinin işlediği günahlar azabın ve cehennemin inkârına sebep olur.”

Günahta ısrar edenler ve günaha devam edenler, “yaratılmışların en şerlileridir.” Allah onlardan ebeden uzak eylesin. Ve Yüce Halikımız (cc) bizi “günahta ısrarcı eylemesin, günaha bulaştırmasın, bulaşmış isek de, o günahtan çarçabuk kurtulmamızı nasip eylesin Amin.

Yüce Rabbimiz (cc), bizleri yaratıldığımız gibi o şerefli makamda ebedi ve daimi eylesin. Şereften düşüp de şerli hale gelenlerden eylemesin. Şerden ve şerlilerden uzak eylesin. Amin.