Türkiye dış yardımda üst sıralara yerleşti!
Eski Hazine Kamu Finansmanı Genel Müdürü M. Coşkun Cangöz, Türkiye'nin dış yardım yapan ülkeler arasında en üst sıralarda yer aldığını belirtti.

Ancak bu yardımların büyük bir bölümünün Türkiye'deki Suriyeli mülteciler için harcandığı ifade ediliyor. Türkiye, 2023 yılında 5,1 milyar dolar dış yardım yaparak ABD’nin ardından ikinci sırada yer aldı.
Cangöz’ün değerlendirmelerine göre Türkiye, milli gelirine oranla en fazla dış yardım sağlayan ülkelerden biri olmasına rağmen, kişi başına gelir seviyesi en düşük bağışçı ülke konumunda bulunuyor.
SON 5 YILDA 38,5 MİLYAR DOLAR YARDIM
Türkiye’nin dış yardımları son beş yılda 38,5 milyar dolara ulaşırken, 2019 yılında GSYH’nin yüzde 1,15’ine ulaşan yardım oranı 2023 itibarıyla yüzde 0,62’ye geriledi.
Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı (TİKA) tarafından yayımlanan raporlara göre, dış yardımların dörtte üçü Suriye’ye kullandırılmış durumda. Bu yardımların önemli bir kısmı eğitim, sağlık gibi ayni yardımlardan oluşuyor.
TÜRKİYE, EN BÜYÜK BAĞIŞÇI ÜLKELER ARASINDA EN DÜŞÜK GELİRLİ ÜLKE
2023 yılı verilerine göre, Türkiye en fazla dış yardım yapan ilk 20 ülke içinde kişi başına gelir seviyesi en düşük ülke oldu. Türkiye dışındaki ülkelerin ortalama kişi başı milli geliri 57 bin 390 dolar iken, Türkiye’nin bir üstünde yer alan Suudi Arabistan’da bu rakam 32 bin 94 dolar olarak hesaplandı.
Türkiye'nin ekonomik göstergeleri dikkate alındığında, yüksek dış yardım harcamalarının ülke içinde nasıl finanse edildiği tartışma konusu oluyor. Cangöz, bu tür yardımların bütçe kaynakları ve vergi tahsilatının nasıl şekillendiğiyle doğrudan bağlantılı olduğuna dikkat çekti.
VERGİ TOPLAMA ORANI DÜŞÜK: KAYNAKLAR NASIL KARŞILANIYOR?
Türkiye, vergi toplama konusunda en fazla kalkınma yardımı yapan ülkelerden önemli ölçüde ayrışıyor. Gelir, kar ve sermaye kazançlarından alınan vergilerin GSYH’ye oranı Türkiye’de sadece yüzde 5,8 seviyesinde kalırken, diğer bağışçı ülkelerde bu oran ortalama yüzde 15 olarak hesaplanıyor.
EKONOMİK DENGE VE YARDIM HARCAMALARI
Türkiye’nin yurt dışı kalkınma yardımlarının ivmelenmeye başladığı 2012 yılından bu yana şu ekonomik değişimler dikkat çekiyor:
- Kişi başına gelir sadece yüzde 13 oranında arttı
- Enflasyon yüzde 6’dan yüzde 80 seviyelerine çıktı
- Döviz kuru 1,7 TL’den 30 TL’nin üzerine yükseldi
- Merkez Bankası net rezervleri 50 milyar dolardan 8 milyar dolara düştü
BÜTÇE AÇIĞI TARİHİ ZİRVELERE ULAŞTI
- Gelir eşitsizliği göstergesi Gini katsayısı 0,40’tan 0,42’ye yükseldi
- Yoksulluk ve hayat pahalılığı giderek arttı
Cangöz, bu ekonomik sıkıntılar yaşanırken Türkiye’nin insani ve kalkınma yardımları için 75 milyar dolarlık kaynak tahsis ettiğine dikkat çekerek, dış yardımların toplumsal yükünü sorgulamaya açtı.
DIŞ YARDIMLARIN GELECEĞİ TARTIŞILIYOR
Türkiye’nin ekonomik dengeleri zorlarken yüksek miktarda dış yardım yapması, ekonomik çevrelerde tartışma konusu olmaya devam ediyor. Bütçe kaynaklarının etkin kullanımı ve halkın refahı ile dış yardımlar arasındaki denge önümüzdeki dönemde de gündemdeki yerini koruyacak gibi görünüyor.
Değerli YeniAnkara.com.tr okurları,
YeniAnkara.com.tr ekibi olarak Türkiye'de ve dünyada yaşanan, haber değeri taşıyan gelişmeleri sizlere en hızlı, tarafsız ve kapsamlı şekilde sunmak için çalışıyoruz. Bu süreçte sunduğumuz haberlerle ilgili eleştiri, görüş ve yorumlarınız bizim için çok değerli. Ancak, karşılıklı saygı ve hukuka uygunluk çerçevesinde, daha sağlıklı bir tartışma ortamı oluşturmak adına yorum platformumuzda uyguladığımız bazı kurallarımız bulunmaktadır.
Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (diğer okurlara yönelik olanlar da dahil) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık içermesi durumunda, yorum editörlerimiz bu yorumları onaylamayacak ve silecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar arasında aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemleri de yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur, bu nedenle bu tür yorumlar da YeniAnkara.com.tr sayfalarında yer almayacaktır.
Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu kanıtlanamayan iddia, itham ve karalama içeren, halkı kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.
Markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmaz ve silinir. Aynı şekilde, bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmaz ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Diğer web sitelerinden alınan bağlantılar YeniAnkara.com.tr yorum alanında paylaşılamaz.
YeniAnkara.com.tr yorum alanında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan kullanıcıya aittir, YeniAnkara.com bu sorumluluğu üstlenmez.
YeniAnkara.com.tr'de yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yer alan Kullanım Koşulları'nı ve Gizlilik Sözleşmesi'ni okumuş ve kabul etmiş sayılır.
Kurallarımıza uygun şekilde saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun yorumlarınız için teşekkür ederiz.