Ticaret Bakanlığından yanıltıcı reklamlara 32,5 milyon TL ceza

Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu’nun 13 Mart 2025 tarihinde gerçekleştirdiği 355 sayılı toplantısında, yanıltıcı reklamlara yönelik önemli yaptırımlar uygulandığını duyurdu.

Ticaret Bakanlığından yanıltıcı reklamlara 32,5 milyon TL ceza

Ticaret Bakanlığından yanıltıcı reklamlara 32,5 milyon TL ceza

Bakanlık tarafından yapılan açıklamaya göre, kurulun incelediği 141 dosyadan 131’i mevzuata aykırı bulunarak idari yaptırıma tabi tutuldu. Bunun yanı sıra, bir dosya hakkında tedbiren durdurma kararı verilirken, toplam 32 milyon 481 bin 507 TL idari para cezası kesildi. Ayrıca, tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla 5 dosyada erişim engeli tedbiri uygulandı.

HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE SAHTE İNDİRİMLERE SIKI DENETİM

Reklam Kurulu, özellikle son dönemde gündemde olan fahiş fiyat ve sahte indirim iddialarıyla ilgili olarak hazır giyim sektöründe denetimlerini yoğunlaştırdı. Gerçeğe aykırı indirim kampanyaları düzenleyen firmalar hakkında işlem başlatan kurul, 8 dosyada tespit edilen aykırılıklar nedeniyle toplam 4 milyon 800 bin TL idari para cezası uygulanmasına karar verdi.

Denetimlerin temel amacının, tüketici tercihlerinin sahte indirimlerle manipüle edilmesini önlemek olduğu belirtilirken, Reklam Kurulu tarafından şu hususlara vurgu yapıldı:

Gerçek dışı fiyat artışlarıyla oluşturulan sahte indirim algısının engellenmesi,
Tüketicinin acele karar vermesini sağlayan kısa süreli yanıltıcı indirimlerin önüne geçilmesi,
Haksız rekabetin önlenerek piyasa dengesinin korunması.
Teknoloji ve Otomotiv Sektörlerinde Aldatıcı Reklamlara Yaptırım
Reklam Kurulu, teknoloji ve otomotiv sektörlerinde tüketicileri yanıltan reklamlara da müdahale etti.

Cep telefonu reklamlarında tüketicinin yanlış yönlendirildiği tespit edildi: Bir teknoloji firması, tüm modellerinde özel bir uygulamanın bulunduğu izlenimi oluşturmasına rağmen, bazı cihazların bu özelliği taşımadığı anlaşıldı. Reklamlarda gerekli açıklamalara yer verilmemesi nedeniyle firma hakkında idari yaptırım kararı alındı.

Otomotiv sektöründe eksik bilgilendirme yapıldığı belirlendi: Bir otomotiv firmasının Türkiye pazarına sunduğu modelin “Ses Tanıma Özelliği” bulunduğu belirtilse de, ülkemizdeki altyapının bu fonksiyonu desteklememesi nedeniyle tüketicilerin yanıltıldığı tespit edildi. Bu durumun aldatıcı reklam kapsamında değerlendirilerek firmaya idari ceza uygulanmasına karar verildi.

"0 Faiz" kampanyaları incelendi: Son dönemde otomobil firmalarının sıkça kullandığı “yüzde 0 faiz” kampanyalarının gerçeği yansıtmadığı ortaya çıktı. Peşin faiz ödemesi bulunmasına rağmen, reklamlarda kredi faiz oranının sıfır olarak gösterildiği tespit edildi. Ayrıca, faiz oranlarıyla ilgili tüketicilere zorunlu olarak sunulması gereken aylık ve yıllık maliyet oranlarının verilmediği belirlendi. Bu tür yanıltıcı tanıtımlar nedeniyle ilgili reklamlara tedbiren durdurma cezası verildi.

AYAKKABI TANITIMLARINDA EKSİK BİLGİLENDİRMEYE CEZAİ İŞLEM

Bazı ayakkabı firmalarının, yurt dışındaki satış platformlarında ürün bileşeninde domuz derisi bulunduğuna dair açıklamalar yapmasına rağmen, Türkiye’deki satış sayfalarında bu bilgiyi paylaşmadığı tespit edildi. Reklam Kurulu, tüketicinin hassasiyetini gözetmeyen ve eksik bilgilendirme yapan 4 firma hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 3 milyon 457 bin 160 TL idari para cezası uygulanmasına karar verdi.

Henüz bu içeriğe yorum yapılmamış.
İlk yorum yapan olmak ister misiniz?
Yorum yapmak için tıklayınız