Bakanlık gıda etiketleri için harekete geçti: Doğallık belirten kelimelere yasak geldi!
Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, gıda etiketlerinde yanıltıcı ifadelerin kullanımını önlemek amacıyla kapsamlı bir düzenleme hayata geçirdi. 27 Kasım’da yayımlanan yeni yönetmelikle, süt ve süt ürünleri başta olmak üzere birçok üründe “köy,” “ev,” “geleneksel,” “çiftlik” ve “yüzde 100” gibi ifadeler yasaklandı. Bu düzenleme ile etiketlerin daha şeffaf, anlaşılır ve tüketiciyi yanıltmayan bir şekilde düzenlenmesi hedefleniyor.

Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Kılavuzu çerçevesinde yapılan düzenleme, tüketicilere doğru bilgi sunmayı ve haksız rekabetin önüne geçmeyi amaçlıyor. Karma Grup Regülasyon ve Operasyon Direktörü Didem Altuntaş, bu değişikliklerin temel amacını şu sözlerle özetledi: “Tüketicinin, ‘köy ürünü’ veya ‘geleneksel’ gibi ifadelerle kandırılmasının önüne geçilecek. Artık tereyağı diye margarin ya da kıymalı mantı diye soya bazlı ürünlerin satışı engellenecek.”
2026’YA KADAR GEÇİŞ SÜRECİ
Yeni kurallara uyum sağlamak için üretici firmalara 31 Aralık 2026’ya kadar süre tanındı. Bu tarihe kadar mevcut etiket ve ambalajlarla satış yapılabilecek, ancak 2027 itibarıyla kurallara uygun olmayan ürünlerin raflarda yer almasına izin verilmeyecek. Altuntaş, bu geçiş sürecinin, üreticilerin mevcut stoklarını değerlendirmesi için planlandığını belirtti.
BİTKİSEL ÜRÜNLERE YENİ TANIM: “SÜT” YERİNE “İÇECEK”
Düzenleme kapsamında bitkisel bazlı ürünlerde “süt” ifadesinin kullanımı da yasaklandı. Soya, badem veya yulaf gibi bitkisel bileşenlerle üretilen ürünler, bundan böyle yalnızca “içecek” olarak adlandırılacak. Türk Gıda Kodeksi İçme Sütleri Tebliği’ne göre, süt tanımı sadece hayvansal kaynaklı ürünlerle sınırlandırıldı.
DOĞRU BİLGİYLE DAHA BİLİNÇLİ SEÇİMLER
Yeni düzenleme, sadece etiket ifadelerinde değil, içerik ve görsellerde de sıkı kurallar getiriyor. Örneğin, ürün içeriğinde aromalar veya ikame bileşenler varsa bu durum etiketlerde büyük puntolarla belirtilmek zorunda olacak. Ayrıca tamamen aromalı ürünlerde gerçek ürün görsellerinin kullanımı yasaklanacak.
GIDA SEKTÖRÜNDE BÜYÜK DEĞİŞİM
Bu düzenlemelerin, gıda sanayisinde geniş çaplı bir dönüşüm başlatması bekleniyor. Firmalar, etiket tasarımlarını yeniden düzenlerken, aynı zamanda tüketicilere doğru bilgiyi aktaran yeni iletişim stratejileri geliştirmek zorunda kalacak. Altuntaş, düzenlemenin başarılı olabilmesi için sıkı denetimlerin ve caydırıcı yaptırımların hayata geçirilmesi gerektiğini vurguladı.
TÜKETİCİ İÇİN ŞEFFAFLIK DÖNEMİ BAŞLIYOR
Yönetmelikle birlikte tüketicilerin ürün içeriklerine daha kolay ulaşması ve doğru bilgiyle alışveriş yapması sağlanacak. Etiketlerdeki şeffaflık, hem tüketici haklarını koruyacak hem de sektörün daha güvenilir bir yapıya kavuşmasını destekleyecek.
Değerli YeniAnkara.com.tr okurları,
YeniAnkara.com.tr ekibi olarak Türkiye'de ve dünyada yaşanan, haber değeri taşıyan gelişmeleri sizlere en hızlı, tarafsız ve kapsamlı şekilde sunmak için çalışıyoruz. Bu süreçte sunduğumuz haberlerle ilgili eleştiri, görüş ve yorumlarınız bizim için çok değerli. Ancak, karşılıklı saygı ve hukuka uygunluk çerçevesinde, daha sağlıklı bir tartışma ortamı oluşturmak adına yorum platformumuzda uyguladığımız bazı kurallarımız bulunmaktadır.
Sayfamızda Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına ve evrensel insan haklarına aykırı yorumlar onaylanmaz ve silinir. Okurlarımız tarafından yapılan yorumların, (diğer okurlara yönelik olanlar da dahil) kişilere, ülkelere, topluluklara, sosyal sınıflara ırk, cinsiyet, din, dil başta olmak üzere ayrımcılık içermesi durumunda, yorum editörlerimiz bu yorumları onaylamayacak ve silecektir. Onaylanmayacak ve silinecek yorumlar arasında aşağılama, nefret söylemi, küfür, hakaret, kadın ve çocuk istismarı, hayvanlara yönelik şiddet söylemleri de yer almaktadır. Suçu ve suçluyu övmek, Türkiye Cumhuriyeti yasalarına göre suçtur, bu nedenle bu tür yorumlar da YeniAnkara.com.tr sayfalarında yer almayacaktır.
Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerinde doğruluğu kanıtlanamayan iddia, itham ve karalama içeren, halkı kin ve düşmanlığa tahrik eden, provokatif yorumlar da yapılamaz.
Markaların ticari itibarını zedeleyici, karalayıcı ve ticari zarara yol açabilecek yorumlar onaylanmaz ve silinir. Aynı şekilde, bir markaya yönelik promosyon veya reklam amaçlı yorumlar da onaylanmaz ve silinecek yorumlar kategorisindedir. Diğer web sitelerinden alınan bağlantılar YeniAnkara.com.tr yorum alanında paylaşılamaz.
YeniAnkara.com.tr yorum alanında paylaşılan tüm yorumların yasal sorumluluğu yorumu yapan kullanıcıya aittir, YeniAnkara.com bu sorumluluğu üstlenmez.
YeniAnkara.com.tr'de yorum yapan her okur, yukarıda belirtilen kuralları, sitemizde yer alan Kullanım Koşulları'nı ve Gizlilik Sözleşmesi'ni okumuş ve kabul etmiş sayılır.
Kurallarımıza uygun şekilde saygı, nezaket, birlikte yaşama kuralları ve insan haklarına uygun yorumlarınız için teşekkür ederiz.