Honda ve Nissan, elektrikli araç rekabetinde güçlerini birleştiriyor

Japon otomobil devleri Honda ve Nissan, elektrikli araç sektöründeki zorlu küresel rekabette daha güçlü bir konuma ulaşmak amacıyla birleşme görüşmelerine başladıklarını duyurdu.

Honda ve Nissan, elektrikli araç rekabetinde güçlerini birleştiriyor

Şirketler, yeni bir holding şirketi altında birleşme süreci için mutabakat zaptı imzaladı.

Mitsubishi Motors’un da bu süreçte yüzde 24,5 hisse sahibi olarak birleşmeye dahil olmayı değerlendirdiği belirtilirken, kararını Ocak 2025’e kadar açıklayacağı bildirildi.

Honda ve Nissan, birleşme görüşmelerini Haziran 2025’e kadar tamamlamayı, Ağustos 2026’da ise holding şirketini kurarak borsaya kote etmeyi planlıyor.

Honda Yönetim Kurulu Başkanı Toshihiro Mibe, yaptığı açıklamada, elektrikli araçlar ve otonom sürüş teknolojilerindeki yoğun rekabet nedeniyle daha büyük bütçelere ihtiyaç duyduklarını belirtti. Mibe, "Birleşme, kaynakları paylaşarak sinerji yaratmayı ve rekabet gücümüzü artırmayı hedefliyor" dedi.

Birleşmenin ardından her iki şirket de mevcut marka kimliklerini koruyarak yeni holdingin tamamına sahip oldukları iştirakler olarak faaliyetlerine devam edecek.

Honda ve Nissan’ın birleşmesiyle kurulacak yeni holding şirketi, Toyota ve Volkswagen’in ardından üretim hacmi bakımından dünyanın üçüncü büyük otomobil üreticisi olacak. İki şirketin potansiyel birleşmeyle yıllık 30 trilyon yen (191,4 milyar dolar) satış ve 3 trilyon yen (19 milyar dolar) faaliyet karı hedeflediği açıklandı.

Geçen yıl Honda 3,98 milyon, Nissan ise 3,37 milyon araç satışı gerçekleştirdi. Toyota, aynı dönemde 11,23 milyon araçla liderliğini sürdürürken, Volkswagen 9,24 milyon araçla ikinci sırada yer aldı.

Tesla ve Çinli BYD gibi şirketlerle rekabet etmekte zorlanan Japon üreticiler, elektrikli araç pazarı için gereken yüksek maliyetleri karşılamak adına birleşme veya işbirliklerini artırıyor. Nissan, geçtiğimiz kasım ayında küresel iş gücünü azaltarak 9 bin kişiyi işten çıkarma kararı almış ve üretim kapasitesini düşürmüştü.

Honda ise 2024’te 1,1 trilyon yenlik (7 milyar dolar) hisse geri alımı yapacağını duyurarak mali gücünü artırmayı hedefliyor.

Bu birleşme, 2021’de Fiat Chrysler ve PSA Grubu arasında gerçekleşen 52 milyar dolarlık birleşmeden sonra sektördeki en büyük iş birliği olarak öne çıkıyor. Honda ve Nissan, elektrikli araç üretiminde maliyetleri düşürmek ve yazılım teknolojilerinde stratejik iş birliği geliştirmek için mart ayında bir fizibilite çalışması başlatmıştı. Mitsubishi’nin de dahil olmasıyla bu iş birliği yeni bir boyut kazanıyor.

Birleşme sürecinin tamamlanmasının ardından Honda ve Nissan, elektrikli araç sektöründe Japonya’nın küresel rekabet gücünü artırmayı hedefliyor.