Verimli ders çalışma
Su akar yolunu bulur. Ancak yolu bulana kadar kaybedilen su miktarı çok önemlidir. Bizim zamanımız da akan su gibidir. Her damlasını yani her saniyesini...
Su akar yolunu bulur. Ancak yolu bulana kadar kaybedilen su miktarı çok önemlidir. Bizim zamanımız da akan su gibidir. Her damlasını yani her saniyesini etkili ve verimli kullanmalıyız. Aksi durumda kaybolan zamanı geri getiremeyiz.
Kıymetli velilerimiz, çocuklarımızın her anı bizler için çok kıymetli, bu nedenle onların zamanını en etkili ve verimli kullanmalarını sağlamak için öncelikle bizlerin rol model olması gerekmektedir. Yaşam disiplinimiz ile çocuklarımıza başarı yolunda ilham olmalıyız. Ders zamanı ders, iş zamanı iş, eğlence zamanı temelini yerleştirdikten sonra verimli ders çalışma yöntemleri için zemini oluşturmuş oluruz.
Başarı, bilinçsizce çok çalışmakla değil ne yaptığını ve yapması gerektiğini bilerek verimli bir şekilde çalışarak elde edilir. Tabii burada dikkat etmemiz gereken en önemli konu bireysel farklılıklar. Her çocuktan aynı zamanlamada ve yöntemlerle çalışma beklenemez. Çocuklarımızın kimi sabah, kimi okuldan gelir gelmez, kimi dinlendikten sonra rahat odaklanabilir ya da kimi işitsel yollarla daha iyi öğrenebiliyorken kimisi görsel yollarla daha iyi öğrenebilir. Önemli olan kendimize uygun olan yöntemleri bularak daha verimli bir çalışma sağlamaktır.
Peki, verimli ders çalışma için neler yapmalıyız?
Öncelikle amacımızı belirlemeliyiz. Günlük ve haftalık planlar yapmanın yanı sıra küçük hedefler ve büyük hedefler belirlemeliyiz. Çalışma ortamını düzenlemeli, dikkatimizi dağıtacak telefon, tablet gibi aletleri odadan çıkarmalıyız. Aydınlık bir ortamda ve odaklanmamızı sağlayacak hafif bir müzik eşliğinde çalışmalıyız. Zamanı verimli kullanmalı; tüm akşam televizyon izleyip diğer akşam ders çalışmamalıyız. Kesintisiz uzun süre değil aralar vererek çok tekrarlı çalışmalıyız. Bol alıştırma çözmeli, derse hazırlıklı girmeli ve en önemlisi not tutmalıyız.
Ders tekrarları için belirli periyotlar belirlemeli bilginin sönmesine engel olmalıyız. Sayısal dersleri veya sözel dersleri üst üste koymak verimi azaltabilir. Bir sayısal ders bir sözel ders şeklinde çalışma planı yapmak daha iyi olabilir. Sabah saatlerinde mantık içeren dersleri, akşam saatlerinde ise yorum içeren derslerin çalışılması faydalı olacaktır.
Uykusuzluk, yorgunluk, kaygı, dikkati dağıtacak sesler ya da görseller (müzik, TV, poster), açlık veya aşırı tokluk, yoğun olumsuz duygular, normalin üstündeki fiziksel şartlar (çok sıcak, soğuk, karanlık) gibi durumların giderilerek ders çalışmaya başlanılması gerekir.
Kıymetli velilerimiz, verimli ders çalışma konusunda çocuklarımıza zorlandığı konularda yardımcı olun, ancak onların bağımsız çalışmasına da izin verin. Burada yapılan en büyük hatalardan biri ödevleri velilerin yapmasıdır. Ödevin yapılamaması anlaşılmadığı anlamına gelir ve öğretmenler yapılmış bir ödevden çocuğun neyi yapamadığını anlayamaz. Çocuklarımıza ekstra materyaller, rehberlik veya özel derslere yönlendirme konusunda yardımcı olun.
Çocuğunuzun arkadaşlarıyla zaman geçirmesine ve sosyal etkinliklerde bulunmasına izin verin. Sosyal ilişkiler ve eğlenceli aktiviteler, dengeyi sağlamaya, dinlenmeye ve yeniden güçlü bir motivasyonla derse başlamayı sağlar.