Ankara’nın ‘U’su nihayet ‘O’ olacak

Zaten ‘O’ olmalıydı ama ‘U’ olarak bırakılmıştı. O zamanki arabasever belediye başkanımız, kendi yaptırdığı Ulaşım Ana Planı’nı karayolu yok diye çöpe...

Zaten ‘O’ olmalıydı ama ‘U’ olarak bırakılmıştı. O zamanki arabasever belediye başkanımız, kendi yaptırdığı Ulaşım Ana Planı’nı karayolu yok diye çöpe atmıştı. O zaman adı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı olan şimdiki Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı devralmasa ‘U’ bile değildi metro hattımız, ‘C’ biçimliydi 17 yıldır.

Bitmiş metro hatlarını, 17 yıl açamadı Melih Gökçek ve EGO’su. 25 Nisan 2011’de Keçiören hattıyla beraber açılamayan Çayyolu-Sincan hattı Bakanlığa devredildi. 2014 Şubat’ında Sincan, Mart’ında Çayyolu hatları açıldı. ‘C’ biçimindeki metro hattımız, hiç olmazsa ‘U’ya dönüşmüştü. Ocak 2017’de Keçiören hattı tamamlandı.

100 YIL KAYBETTİK

Sincan-Çayyolu 17 yıl, Keçiören 20 yıl bekledi inşası başlamış hatta bir kısmı bitmiş metrosu olduğu halde. 1994’de onaylanan ‘Ankara Ulaşım Ana Planı 2015’in üzerine 1996’da Ankaray, 1997’de Ankara Metrosu açılmış, yeni Gökçek yönetimi, 17 yıl boyunca Sincan-Çayyolu hattının bitmiş kısımlarına bir metre bile dokunmamış, Keçiören’in adını anmamıştı.

O planda Kızılay-Dikmen, Dikmen-Sokullu, Söğütözü-100.Yıl, Dikimevi-Önder, Dikimevi-Doğukent, Etlik-Tandoğan hatları da vardı. Olanı bitirememiş adamdan, olmayanı yapmasını kimse beklemedi. Başkent, en az 100 yıl kazanacağı bir 20 yılı kaybetmişti.

Arazi ve emlak rantına harcadık o yılları.

PLAN DEĞİL UYGULAMA SORUN

Gazi Üniversitesi’ne birçok bölümünün katılımıyla hazırlatılan ‘Ankara Ulaşım Ana Planı 2013-2038’ ise içinde karayolu olmadığı için yaptıran Gökçek tarafından çöp edilmişti.

Ankara’da metroyu ele alan ilk çalışma 1969 yılında başlatılmış, ‘Ankara Kenti Ulaşım Etüdü’ olarak 1972 yılında tamamlanmış ama uygulanmamıştır.

1978-1980 arasında yapılan raylı sistem planı, Ulaşım Ana Planı’na dayandırılmadığı için reddedilmiştir.

EGO Genel Müdürlüğü tarafından 1985-1987 yılları arasında hazırlanıp 2015 yılını hedefleyen ‘Ankara Kentsel Ulaşım Ana Planı ve Raylı Toplutaşım Yapılabilirlik Etüdü’ de uygulamaya geçmez.

1989-1990 yılları arasında ‘Ankaray- Ankara Hafif Raylı Toplutaşım Sistem Ulaşım Etüdü’ hazırlanır. 1992-1994 yılları arasında hazırlanan Ulaşım Ana Planı içinde nihayet 1994 yılında onaylanır. Bugünkü raylı toplu taşıma sisteminin omurgası, işte bu plandır.

SİNCAN-ÇAYYOLU BİRLEŞİYOR

9 Ağustos’ta ‘Çayyolu-Sincan Metrosu Birleşiyor’ haberi yer aldı sitemizde. Hatta Etimesgut Piyade Mahallesi’nde ilk kazma vurulmuş bile. Ankara Büyükşehir Belediyesi, Çayyolu’ndan Konutkent, Başkent Üniversitesi, Bağlıca, Batı Terminali, Cimşit ve Sincan olarak metro hattının bağlanacağını duyurmuş.

Başkentray ve Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarıyla da bağlantılı bir hat olacak. ‘U’ şeklindeki metro hattımız, nihayet ‘O’ olacak, metro hattının çok gecikmiş dairesi tamamlanacak.

Ankaray’ın, Dikimevi’nden Natoyolu’na uzatılma ihalesi yenilenmişti. Esenboğa Havaalanı Metro Hattı’nı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı üstlendi.

YAPILMAYAN BİLİNÇLİ VE KASITLIDIR

Bitmesi gereken zamanında bitirilmediği, paralar Ankapark gibi çöplüklerde yakıldığı için bir medeniyet göstergesi raylı toplu taşıma sistemlerini anca kuruyor Ankara. Olması gerekene, olacağı için seviniyoruz. Şehirle mücadele etmekten kendimize zaman ve gücümüz kalmıyor.

10 Kasım 1938’den sonra Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti Ankara, yapılması gerekenlerin yapılmadığı, gelişmesi geciktirilen, gecikmenin de cehalet ve işbilmezlikle açıklanamayacağı bilgi birikimine sahip bir başkenttir.

Bu şehirde yapılması gereken yapılmıyorsa bilinçli ve kasıtlıdır.

Ankara Çayyolu ve Sincan metrosu birleşiyor: İlk kazma vuruldu!

SON DAKİKA HABERLERİ

Ali İnandım Diğer Yazıları