Ankara trafiğinin çözümü ne? Yeni yollar yapmak çare değil
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman Balaban, Ankara'da kronikleşen trafik sorununun çözümü hakkında açıklamalarda bulundu. Yeni yollar yapmanın tek başına çare olmayacağını belirten Balaban, toplu ulaşım ve raylı sistemlere dikkat çekti.
Ankara'da giderek artan ve tartışma konusu olan trafik sorunu gündeme gelmeye devam ediyor. Başkent'teki toplu ulaşımın yetersizliğine dikkat çeken uzmanlar, trafik sorununun çözümü için önerilerde bulundu.
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman Balaban da Ankara'daki trafik sorunu hakkında açıklama yaptı. Hürriyet'ten Ekin Hazal Doğruyusever'e konuşan Balaban, yeni yollar yapmanın tek başına çare olmayacağını söyledi.
"YENİ YOLLAR YAPMAK ÇÖZÜM DEĞİL"
Osman Balaban, "Ankara’nın yapısal sorunlarından birisi kent içi yol ağının yetersiz olmasıdır. Belli başlı bulvarların ya da ana taşıyıcı yolların alternatifleri bulunmuyor. Bu da o bulvar ya da yollardaki araç yoğunluğunu artırıyor. Atatürk Bulvarı bu durumun iyi bilinen örneklerinden. Benzer şekilde Ankara’yı diğer şehirlere bağlayan şehirler arası nitelikli yollar da alternatifleri olmadığı ya da yetersiz olduğu için kent içi toplayıcı ve dağıtıcı yollar haline geldiğinden bu yollar üzerinde de günün her saatinde trafik yoğunluğu görmek mümkün. Eskişehir Yolu, İstanbul Yolu ve özellikle Konya Yolu için bu söylediğim fazlasıyla geçerli" ifadelerini kullandı.
Balaban, "Sadece yeni yollar yapmak elbette çözüm değil. Ankara’nın yeni bağlantı yolları ile taşıyıcı-toplayıcı yollara ihtiyacı var, bunlar yapılmalı ancak bunlarla eş zamanlı olarak başta raylı sistemler olmak üzere toplu taşıma yatırımları da yapılarak kentin toplu taşıma sistemi geliştirilmelidir" dedi.
"İŞİN ÖZÜ YOL ALTYAPISI VE TOPLU ULAŞIMIN ZENGİNLEŞTİRİLMESİ"
Osman Balaban, "İşin özü, kentin hem yol altyapısının geliştirilip iyileştirilmesi hem de toplu taşıma ağının yaygınlaştırılması ve zenginleştirilmesi gerektiğidir. Bu iki önemli gündem; kısa, orta ve uzun vadelerde uygulanacak farklı yatırım ve uygulamalar olarak planlanmalıdır. Özetle, öncelik kente çok modlu ve farklı modları birbirleriyle iyi entegre edilmiş bir ulaşım sistemi kazandırmak olmalı. Bu kısa vadeden uzun vadeye uzanan yatırım ve uygulamalar süreci olarak düşünülmelidir. Metro, hafif raylı sistemler, cadde tramvayı, metrobüs ve benzeri tahsisli şeritleri olan otobüs sistemleri, trafikle birlikte hareket eden otobüsler, otomobiller ve bisiklet ve benzeri motorize olmayan sistemleri içerecek zenginlikte, çok modlu bir ulaşım sistemi tasarlanıp hayata geçirilmeli. Tabii tüm bu adımları atabilmek kolay değil bunun için de sorunuzda yer alan önemli bir hedefe dikkat etmek durumundayız, o da uzun vadeli ve kapsamlı bir plan geliştirilmesidir. Ankara’nın ulaşımla ilgili sorunlarını çözebilmesi için planlama alanındaki eksikliklerini gidermesi gerekiyor" diye konuştu.